Ići dole
MustraBecka
MustraBecka
Ženski
Datum upisa : 11.12.2008

Pomozite detetu da zavoli knjigu Empty Pomozite detetu da zavoli knjigu

taj Sub Okt 03, 2009 2:36 am
Pomozite detetu da zavoli knjigu Thumbnail.php?file=IMG_01427_big
Dobra knjiga podstiče razvoj inteligencije, povezivanje govornog i pisanog
jezika, obogaćivanje rečnika, produbljuje maštu i doprinosi razvoju
kreativnog mišljenja, usvajanju moralnih vrednosti i humanih poruka


Mnogo je razloga zbog kojih bi trebalo razvijati ljubav prema knjizi i naviku
čitanja u što ranijem uzrastu. Dobra knjiga podstiče razvoj
inteligencije, povezivanje govornog i pisanog jezika, obogaćivanje
rečnika, produbljuje maštu i doprinosi razvoju kreativnog mišljenja,
usvajanju moralnih vrednosti i humanih poruka. Šta je dobra knjiga, o
čemu bi trebalo da vodite računa prilikom kupovine slikovnica za
najmlađe, kakva je uloga roditelja u razvijanju čitalačkih navika, samo
su neka od pitanja na koja smo potražili odgovore od Anđelke Ružić,
urednika u izdavačkoj kući „Kreativni centar“.

KVALITET, PRE SVEGA
Opšta kutura, pa samim tim i čitalačka kultura i ukus formiraju se od
najranijeg uzrasta. Treba ih negovati i razvijati, pa stoga odrasli
imaju odgovornost da decu uče na najboljim primerima. Dobra knjiga
podrazumeva mnoge elemente, pre svega kvalitet samog teksta i poruke
koju on nosi, usklađenost sa uzrastom kome se obraća, kvalitet
ilustracija koje čine vizuelni identitet knjige, a potom i sam kvalitet
štampe. Pri izboru knjige, odnosno slikovnice nije dovoljno gledati
samo oznaku kom uzrastu je namenjena, već se treba pozabaviti i
sadržajem i izgledom knjige. Nemojte birati najjeftinije slikovnice pod
izgovorom da će ih dete „ionako brzo pocepati“. Većina odraslih je
sklona da za prvu knjigu kupi skupe Grimove ili Andersenove bajke u
formatu nalik na enciklopediju, što je pogrešan izbor za jednogodišnje
ili dvogodišnje dete.

PRAVI IZBOR PREKLAPALICE
Deca najmlađeg uzrasta otkrivaju svet oko sebe i imaju potrebu da budu
aktivni učesnici u toj igri. Stoga su, za uzrast do tri godine, pravi
izbor knjige poput preklapalica koje uz osnovni tekst ispod preklopa
imaju i skriveni odgovor, novu sliku ili rimu. One nude pravi preokret
u sadržaju i deci pružaju mogućnost da „čitanje“ bude zabava i izazov u
potrazi za rešenjima. Kroz tu igru deca usvajaju prva znanja, uočavaju
logiku teksta, rime ili nekog pojma razvijajući kreativno mišljenje.
Kada su u pitanju slikovnice sa pričama ili dužim pesmama, roditelji
moraju imati u vidu da će ove sadržaje najmlađi primati na različitim
nivoima, da će više pratiti slike, ritam i rimu teksta. Iako mlađa deca
mogu gotovo napamet da nauče delove teksta neke od ovih slikovnica i
neprestano traže da im se iznova čitaju, to ponavljanje treba shvatiti
kao poseban vid igre u razvoju komunikacije deteta sa odraslima, dok će
se viši nivoi razumevanja sadržaja razvijati postepeno. Roditelji ne bi
trebalo da postavljaju previsoke zahteve, već da pokušaju da nauče da
na pravi način prate i „čitaju“ ritam razvoja svog deteta. Ilustracija
je posebno važna kada govorimo o najmlađima kojima je u prvom susretu
sa knjigom svakako bliži svet slika nego slova. Danas vrhunski
ilustratori vode računa o tome da dobra ilustracija ima istu važnost
kao i sam tekst. Ona je likovni izraz, pretapanje napisane reči u
sliku, domaštavanje onoga što je izrečeno, slanje nove poruke, može
biti povod za razgovor i podsticaj za razvijanje i stvaranje. Pogrešno
je mišljenje da bi maloj deci trebalo kupovati što šarenije slikovnice.
Naprotiv, crteži treba da budu što jasniji, jednostavni i bez previše
detalja, kako bi dete usredsredilo pažnju na određene pojmove i lako ih
prepoznalo. Poznato je da mala deca vole da „probaju“ većinu predmeta
koje dohvate. Zato birajte slikovnice napravljene od čvrstog kartona i
zaobljenih ivica, da se ne bi povredilo. Veličina knjige treba da bude
takva da omogući detetu nesmetano rukovanje i da odgovara njegovom
suženom vidnom polju.

ULOGA RODITELJA
Pogrešno je uverenje da je dobro odabrana slikovnica dovoljna za stvaranje
čitalačkih navika. Roditelji bi trebalo da budu aktivni partneri u
čitanju i upoznavanju deteta s knjigom. Oni su, pre svega, neophodni da
bi pročitali tekst, a potom i da bi objasnili nepoznate pojmove,
ukazali na neke veze, vodili razgovor i tako učestvovali u igri i
razvoju misli, kreativnosti, pozitivnih vrednosti i individualnosti kod
svoje dece. Za većinu zaposlenih roditelja najpogodniji trenuci za
čitanje jesu večernji sati kada su dnevne obaveze ispunjene i kada se
mogu mirno posvetiti detetu koje se sprema za spavanje. To može biti i
mirno posle podne, na izletu ili putovanju, dok čekate kod lekara.
Važno je da roditelj bude posvećen onome što radi, jer površno,
neubedljivo čitanje monotonim glasom, neće imati efekta, a velika je
verovatnoća da neće uspeti da zainteresuje dete. Ne zaboravite da je
lični primer jednako važan - potrudite se da svakodnevno odvojite vreme
da i sami nešto pročitate.

KORISNI SAVETI
Dok čitate dete bi trebalo da vam sedi u krilu ili blizu vas, kako bi
osetilo bliskost. Isključite televizor ili druge izvore koji odvlače
pažnju. Nemojte insistirati da vi uvek „vodite“, ako dete hoće
dopustite mu da samo čita. Dopustite mu i da samo izabere koju
slikovnicu ćete čitati. Čitajte lagano i izražajno. Imajte srpljenja,
verovatno će vas dete prekidati brojnim pitanjima. Budite kreativni,
pokušajte da se uživite u priču i da sami izmislite tok radnje.
Čitalačke navike se ne stiču preko noći, zato budite istrajni, makar se
čitanje svelo na samo nekoliko stranica u toku dana.
MustraBecka
MustraBecka
Ženski
Datum upisa : 11.12.2008

Pomozite detetu da zavoli knjigu Empty Re: Pomozite detetu da zavoli knjigu

taj Čet Nov 05, 2009 1:32 am
Pomozite detetu da zavoli knjigu Detecita Deca prvo zavole zvuk jezika, a zatim i njegov trag na papiru. Deci treba
čitati od najranijih dana. Čitanje naglas je veoma važna komponenta u
razvoju jezika i jedna od najvažnijih aktivnosti koja pomaže deci da
izrastu u uspešne čitaoce. Roditelji imaju veliku ulogu u procesu
„oblikovanja budućeg čitaoca”. Na mami i tati je da, uz puno truda,
pokušaju svom detetu da prenesu ljubav prema pisanoj reči, jer će to
imati veoma pozitivan efekat na dete. Evo kako roditelji mogu da
pomognu budućim čitaocima:
Pričajte, pevajte, igrajte se
Male bebe uživaju u slušanju reči, jezika uopšte. Kada se obraćate maloj
bebi, pričajte na najnormalniji način, govoreći o svakodnevnim stvarima
koje radite zajedno; recitujte neku pesmicu bebi, igrajte se prstima,
imenujući svaki od njih, otpevajte nešto bebi.
Odvojite vreme za čitanje
Trudite se da detetu čitate knjige svaki dan i to u približno isto vreme.
Ukoliko je to moguće, trudite se da vreme za čitanje bude u onom delu
dana u kojem se vi osećate relaksirano. Ukoliko imate više dece,
pokušajte da svakom detetu posvetite posebno vreme za čitanje, pogotovo
ako je razlika između dece veća od dve godine. Za vreme letnjih (i
zimskih) odmora, uvek nosite sa sobom dečije knjige i čitajte deci, kad
god imate prilike.
Još jednom…MOLIM TE?!
Kao što je roditeljima već poznato, deca vole da čuju jednu priču više
puta. Ona uživaju u saznanju šta u određenom delu priče sledi, a često
svoju omiljenu priču znaju napamet, tako da je mogu od početka do kraja
doslovno ispričati. Omiljena priča može označavati i trenutne interese
i emocionalne potrebe deteta, tako da je tokom ovakvih faza potrebno
veliko strpljenje roditelja, jer će dete možda voleti da mu se pročita
„Pepeljuga” ili „Olovni vojnik” po nekoliko puta. Deca će biti spremna
za novu „omiljenu priču”, samo ukoliko su neprestano okružena drugim,
različitim knjigama.
Usporite
Kada deci nešto čitate, nije važno samo ŠTA im čitate, već i KAKO to činite.
Ukoliko odrasli „jure” kroz priču ili čitaju bez entuzijazma, deca brzo
gube interes. Pokušajte da čitate sa određenim izrazom, koristite
drugačiji glas kada imitirate različite junake jedne bajke. Umereno
brzo čitanje, sa povremenim kratkim pauzama, daje detetu priliku da se
uživi u radnju, zamisli ljude, predele i događaje iz priče. Postavite
pitanje ili prokomentarišite neki detalj iz priče, koji bi mogao da
navede dete da razmisli, izrazi sebe ili poveže priču sa nekim
vlastitim iskustvom.
Pažljivo birajte knjige
Ukoliko budete često čitali knjige detetu, onda ćete vrlo brzo shvatiti kakve
priče ono najviše voli i najbolje razume. Posetite lokalnu biblioteku i
dozvolite detetu da izabere onu knjigu koju želi da ponese kući.
Čitanje knjiga, koje su povezane sa onim što se u tom trenutku dešava
u detetovom životu je dobar način za olakšavanje prelaznog perioda i
briga zbog predstojećih događaja. Tako, teme kao što su navikavanje na
nošu, rađanje drugog deteta, usvajanje, ili selidba u novi stan su
obrađene u velikom broju knjiga koje su specijalno pisane (i oslikane)
za malu decu.
Nazad na vrh
Dozvole ovog foruma:
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu