Beogradska ka5anija
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Ići dole
MustraBecka
MustraBecka
Ženski
Datum upisa : 11.12.2008

Filmovi koji su menjali modu Empty Filmovi koji su menjali modu

Čet Jul 22, 2010 9:05 am
Ni modne piste ni ulice velikih svetskih metropola nisu mesta na kojima se donosi sud o tome kakva šminka i garderoba će se nositi iduće godine. Otkad postoji, najmoćnija fabrika snova na svetu diktirala je način ponašanja i uspostavljala nove modne trendove. No, ni to nije bio lak posao. Iza lepote velikih holivudskih glumaca stajao je tim najveštijih šminkera, kostimografa i stilista. Otud su još naše mame, diveći se lepoti mršavice Odri Hepbern u filmskom ostvarenju Doručak kod Tifanija, znale da ni ona ne bi tako bajno izgledala da se o njenom izgledu nije brinuo čuveni modni mag Iber de Živanši. To ih, međutim, nije sprečavalo da se satima šminkaju ispred ogledala trudeći se da bar imaju obrve kao lepotica sa velikog platna. Ni tate nisu prolazile bolje. Možete misliti kako im je bilo dok su gledali Roberta Redforda kako u sivom odelu od najobičnijeg štofa u ostvarenju Tri dana kondora mami uzdahe svih devojaka iz kraja.
Film Boni i Klajd možda neće ostati upamćen kao ostvarenje koje je diktiralo modne trendove, ali, ipak, malo je poznato da su posle premijere ovoga filma beogradske ulice preplavili momci i devojke koji su silno želeli da liče na čuveni filmski dvojac. Odela koja je na velikom platnu prošetao Voren Biti i čuvena beretka koju je tako šarmantno nosila njegova partnerka Fej Danavej, bili su sastavni deo novog kul-stila koji je propagirao Holivud.
Slično modno ludilo dogodilo se i posle premijere filma Konvoj, u kome su trendove postavljali glumci Kris Kristoferson i Ali Mekgrou. U to vreme devojke su počele da oblače do tada nespojive odevne kombinacije. Samo desetak godina ranije bilo je nezamislivo obući kratku belu haljinicu u kombinaciji sa klasičnim kaubojskim braon čizmama. Mnoge modne linije iz sedamdesetih nosile su pečat ovoga ostvarenja.
Dakle, filmovi jesu uticali na modu, ali koji? Veliki svetski dizajneri nikada nisu uspeli da se usaglase oko odgovora na ovo pitanje. Kreator Johan Lindeberg, na primer, smatra da je na njegov modni izraz presudno uticalo filmsko ostvarenje Bafalo 66:
- Bilo je to filmsko ostvarenje koje je mnogo pre pojave bendova The Strokes i Franz Ferdinand propagiralo indi izgled. Nikome nisu tako dobro stajale tesne farmerke, uska kožna jakna i majice broj manje kao glumcu Vinsentu Galu. Sećam se da sam taj film gledao u Stokholmu 1998. godine, neposredno pre izbacivanja nove modne linije. Svi modeli koje sam u to vreme dizajnirao podsećaju na ono što su nosili junaci ovoga filma.
U najnovijem izdanju magazina GQ objavljena je priča o dvadeset i pet filmskih ostvarenja koja su ostavila neizbrisiv trag u svetu mode. To su filmovi zbog kojih su devojke i mladići trčali kod šnajdera iz komšiluka i preko noći menjali način odevanja. Na listi su se između ostalih našla i ostvarenja: Čudnije od raja, Večera, Šaft, Ulični psi, Spreman za ljubav... Izdvajamo one najuticajnije koje su stasom i likom nosili harizmatični holivudski glumci. Ovi momci su diktirali modne trendove kojih ćemo se uvek rado setiti i kojima ćemo se rado vratiti.

Alfred Hičkok
Najpoznatije odelo
Elegantno tamnosivo odelo ručne izrade, koje je Keri Grant nosio u kultnom ostvarenju Sever-severozapad britanskog režisera Alfreda Hičkoka, najpoznatije je u istoriji američke kinematografije. U dobre imitacije legendarnog odela uskakali su filmski pozitivci (Tom Kruz u ostvarenju Kolateral) i negativci (Ben Aflek u filmu Isplata). Kostimograf Džejn Marino, koja je dizajnirala kostime u kultnom Hičkokovom ostvarenju, primećuje da je Keri Grant jedna od onih zvezda koja ne bi bilo kome prepustila da vodi računa o njegovom izgledu.

Sidni Polak
Intelektualac sa Istočne obale
Sidni Polak, režiser filma Tri dana kondora, izjavio je posle snimanja da je Robert Redford sve vreme nosio isto odelo i da se na prvi pogled može učiniti da se i nije toliko računa vodilo o njegovom izgledu. Istina je, ipak, sasvim drugačija. Sidnijev brat Berni, garderober, objasnio je da je ekipa najboljih kostimografa vredno radila da Redford izgleda kao nonšalantno odeveni intelektualac:
- Redford je trebalo da promoviše novi stil odevanja, kako su se u to vreme oblačili intelektualci na istočnoj obali - objašnjava Berni i dodaje - to smo postigli dizajniranjem sada već čuvenog odela koje je Redford nosio tokom snimanja gotovo celog filma. Jednostavan sako od debelog sivog štofa, nalik na jaknu, u kombinaciji sa pamučnom košuljom i vunenom kravatom, dao je Redfordu onaj profesorski šmek koji smo želeli da postignemo. Postigli smo sjajan efekat kod publike.
Dodaćemo i da je Redford posle ovoga filma nastavio da sarađuje sa Bernijem.

Frensis Ford Kopola
Elegancija mafijaškog bosa
Jedno od najgledanijih filmskih ostvarenja u istoriji kinematografije svakako je film režisera Frensisa Forda Kopole Kum II. Ovo je, međutim, i jedno od najzahtevnijih ostvarenja kada je reč o kostimografiji. Trebalo je stilski dočarati čak tri epohe. Al Paćino je izgledao uverljivo kao mafijaški bos u elegantnim odelima sa duplim kopčanjem, kakva su šezdesetih godina prošlog veka nosili imućni biznismeni, koji su poslovali u Havani i na Kubi. Robert de Niro je s druge strane blistao u stilizovanim odelima, kakva su se nosila na početku dvadesetog veka. Kostimografu Teadori van Rankl rad na ovom filmu ostao je u najlepšem sećanju:
- Kopola mi je dao apsolutnu slobodu - objašnjava Van Ranklova i dodaje - mada moram da priznam da nije bilo teško doterati Al Paćina, prelepog Amerikanca italijanskog porekla. Naročito mu je lepo stajala garderoba crvene boje na kojoj je insistirao Kopola. Paćinova elegantna crna odela, šio je čuveni italijanski krojač koji je imao običaj da nas, dok radimo, uveseljava pevanjem italijanskih operskih arija.

Piter Jejts
Po deset pari pantalona
U kultnom kriminalističkom ostvarenju Bulit Stiv Mekvin je trebalo da bude odeven kao tipičan šmeker. Uz crne cvikere za sunce (obavezan modni detalj svakog šmekera) Stiv na sebi ima klasično krojene crne plišane pantalone sa uskim nogavicama i vunenu rolku. Kostimograf Teadora van Rankl kaže:
- Ponekad mu je zaista bilo teško udovoljiti. Pre snimanja ključnih scena u filmu imao je običaj da promeni i po deset pari pantalona dok ne pronađe one koje mu odgovaraju.

Žan-lik godar
Najveći šmeker
Brojni mladići su pokušavali da imitiraju harizmatičnog Žan-Pol Belmonda iz kultnog ostvarenja rešisera Žan-Lik Godara Do poslednjeg daha. Ti pokušaji su se kao po pravilu neuspešno završavali jer su, kad bi se pogledali u ogledalo, shvatili da na sebi imaju košulje sa premalim kragnama, prekratke kravate i prevelike jakne. Pa, iako znamo da je Belmondo veći deo filma proveo u upravo opisanoj kombinaciji, ne možemo da ne primetimo da u modernoj istoriji filma nije bilo većeg šmekera od Žan-Pol Belmonda u ostvarenju Do poslednjeg daha. Tajna nije u tome šta je tada 26-godišnji glumac nosio, već kako je to umeo da nosi.

Pol Šreder
Razgolićeni Gir
Ne sumnjamo da mnogim pripadnicama lepšeg pola na pomen filmskog ostvarenja Amerčki žigolo prvo na pamet padne slika razgolićenog Ričarda Gira... Ipak, u narednim redovima pozabavićemo se odevenim Girom. Da bi što uverljivije ekranizovao mračnu priču o muškoj i ženskoj prostituciji, režiser Pol Šreder angažovao je mladog i perspektivnog kostimografa Đorđa Armanija.
Nema te odevne kombinacije koja na zgodnom Giru ne bi izgledala sjajno, te se Armani odlučio za najjednostavniju moguću varijantu koja će samo naglasiti Ričardov dobar stas. Bile su dovoljne klasične farmerke i nekoliko jednostavnih košulja. Ne sumnjamo da bi Armanijev izbor odeće podjednako dobro stajao i glumcu Džonu Travolti, kome je prvobitno bila ponuđena glavna uloga.

Stenli Kjubrik
Inspirisao Žan-Pol Gotjea
Futurističko ostvarenje režisera Stenlija Kjubrika uticalo je na generacije mladih filmskih stvaralaca, pank rokera, ali i dizajnera. Ipak, niko nije ni slutio da će kostim glavnog junaka (koga je maestralno odigrao Malkolm Mekdauel), sa plastičnim štitnikom za muškost, inspirisati jednog od najinventivnijih modnih kreatora današnjice, Žan-Pol Gotjea, da napravi pravu revoluciju u svetu mode:
- Žan-Pol Gotjea sam upoznao na jednom od filmskih festivala, na kom se prikazivao film Paklena pomorandža - seća se Mekdauel - tada mi je sasvim iznenada prišao mlađani kreator i zahvalio mi se zato što sam učestvovao u stvaranju filma koji je u potpunosti promenio njegov pogled na modni dizajn.
Interesantno je i da se Stenli Kjubrik dobro namučio da njegova filmska banda bude primereno obučena. Tako su vojničke čizme, koje nose glavni akteri filma, stigle čak iz Vašingtona u Veliku Britaniju, gde je Pomorandža snimana.

MikelanĐelo Antonioni
Krađa na snimanju
Možda su Bitlsi proslavili Britaniju s druge strane bare, ali tek je s pojavom Antonionijevog remek-dela sedme umetnosti, naslovljenog Uvećanje, nastala prava pomama za britanskim načinom života. Ovo ostvarenje je na najbolji način prikazalo dekadenciju mladih bogatih Britanaca. Dejvid Hemings je briljirao u ulozi modnog fotografa, a ekipa sjajnih kostimografa, koja je obukla glavnog junaka, dokazala je i da prave muškarčine mogu bez problema da nose bele farmerke i zelene sportske kaputiće. Interesantno je da je nakon četiri meseca snimanja neko ukrao antologijski kaput glavne zvezde:
- To je bila prava katastrofa - napisala je u autobiografiji kostimograf Džoslin Rikards i dodala - prepešačila sam pola grada da bih samo nekoliko sati, pre nego što je snimanje filma privedeno kraju, pronašla sličan kaputić. Bio je iste boje kao i onaj ukradeni, ali sa potpuno drugačijim džepovima. Srećom, niko nije primetio razliku.

Federiko Felini
Po uzoru na Felinija
Amerika je imala Kerija Granta, a Italija podjednako neodoljivog i šarmantnog Marčela Mastrojanija. Te davne 1963. godine nije bilo harizmatičnijeg glumca od ovog zgodnog Italijana, koji je naprečac osvojio svet maestralnom glumom u filmu Osam i po režisera Federika Felinija:
- Mastrojani je u filmu bio odeven onako kako se privatno oblačio Felini - izjavila je kostimograf Orieta Nasali Roka, koja je u vreme snimanja bila asistent glavnog kostimografa u filmu Pjera Žerardija.
Marčelo je blistao u klasičnom crnom odelu, a Žerardi je uspeo da ovekoveči italijanski stil koji nikada neće izaći iz mode, i da filmskoj ekipi donese drugog Oskara pored onoga za najbolji strani film 1963. godine.

Luis Majlstoun
Kako obući niske?
Režiser Luis Majlstoun angažovao je krojača Saja Devora da odene čuvenu filmsku družinu iz ostvarenja Igraj svoju igru:
- Nekoliko godina pre nego što smo se upustili u snimanje filma, smišljali smo kako da obučemo Dina Martina, Frenka Sinatru i ostatak ekipe iz filma - seća se prvi Devorov asistent Leonard Fridman i dodaje - sve glumce smo obukli isto. Na sebi su imali pantalone sa uskim nogavicama, izrazito dugačke kravate i sakoe s niskim kopčanjem. Sve je u stvari bilo osmišljeno tako da omalena glumačka ekipa na velikom platnu deluje barem nekoliko centimetara viša!
Nazad na vrh
Dozvole ovog foruma:
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu